Učit se, učit se, učit se...

Tue, 17 Feb 09 15:24:57 +0700

...řekl Vladimír Iljič. Na ČVUTu je sice ještě zkouškové období v plném proudu, nicméně zde, v Krasnojarsku, začal již třetí týden výuky. Tento zápis bych rád věnoval předmětu Економика природопользования, jenž je ekvivalentem naší Ekonomiky v elektroenergetice.


Analog KOS

Možná namítnete, že tyto dva předměty nemohou mít nic společného, ale berte to takto: oboje má v názvu slovo ekonomika a oboje se dá bez uzardění považovat za odpad. Dalším důkazem shodnosti jsou dva podpisy na papíře s názvem Studijní plán na zahraniční univerzitě, zde však mohlo jistou roli sehrát zašifrování jednoho z názvů do azbuky.

Ať tak, či tak, Економика природопользования je velice vtipný předmět, jenž mě neustále překvapuje něčím novým a neobvyklým. Možná je to tím, že jsem zatím na žádné jiné hodině nebyl a všechny budou takové, možná jsem opravdu takový exot, za jakého mě tu všichni mají.

Vezměte si třeba takové sešity. Pamatuji si, že poslední jsem použil někdy před pěti lety, v prvním semestru, a poté přešel k papírům ve složce. Zde se používají sešity formátu A5, což mě vrací ještě mnohem, mnohem dál, do období základní školy. Mno, někdy si tak i připadám.

Rozhodně jsem si tak připadal ve chvíli, kdy nám paní učitelka na cvičení oznámila, že třetí úloha bude samostatná práce a kdo dneska nebude mít v sešitě tři úlohy, dodělá všechno doma a k tomu si přidá i úlohu čtvrtou. Heh?!

Myslel jsem si, že moje ruština právě zaznamenala segmentation fault, nicméně vedle sedící Nasťa moje zlé tušení potvrdila. A potvrdila mi i druhý вопрос - úlohy mají být v sešitě a sešit odevzdat paní učitelce :-(. Začal jsem se smát :-). První hodina v Krasnojarsku, polovině slov nerozumím, druhou si domýšlím. Netuším, co po mě chtějí, ale vím, že to má být do sešitu formátu A5, který samozřejmě nemám. Za deset minut je konec hodiny.

Хорошо, ekonomické důsledky narušení koloběhu vody v přírodě byla banalita, narušení koloběhu uhlíku byla, hmmm... - jak nejlépe vyjádřit své pocity - blbost, ale co je proboha ten debilní азот?

Osud stál při mě. Lukáš by řekl, že to nebyl osud, ale kooperace. Každopádně, co mi hodně pomohlo, bylo, že jsem se mezi hodinami seznámil s Nasťou a mohl s ní diskutovat o ruském školském systému (rozuměj: kdo kdy viděl, aby se na vysoké škole psalo do sešitu formátu A5 a ten pak se po hodině odevzdával paní učitelce ke kontrole, která beztak dává známky i za úpravu), o азоту a úloze, kterou máme společnými silami vyřešit.

Na první dotaz, что такое азот, jenom pokrčila rameny, prostě adventura jak má být. Zamyslel jsem se, vrátil se o osm let zpátky do druháku na střední školu do hodin chemie a zkusil napsat na papír O3 s otázkou азот = ozón? Ozón, Економика природопользования, narušení životního prostředí, ozónová díra, proč ne?

Rozzářila se, předpokládám, že také právě řešila základní otázku. (Ne, 42 by paní učitelce asi nestačilo.) Prý, že bude lepší, když bude opisovat ona ode mě, než já od ní. No potěš.

Tuto teorii zboural малчик před námi, азот rozhodně není ozón. Ozón je озон. Азот je prý plyn, kterým se plní balóny. Udělal jsem na něj oči, teplý vzduch? Jak chce narušit koloběh teplého vzduchu v přírodě? Vzducholodě se dřív plnily vodíkem, ale ten se v ruštině řekne водород, takže také ne. Zahráli jsme v rychlosti aktivity a já z pantomimy pochopil, že nemá na mysli balóny, ale balónky s héliem. Takže jsem věděl, že азот je hélium, ale na náladě mi to nepřidalo - narušení koloběhu hélia v přírodě a jeho ekonomické důsledky. Ufff! Přišlo mi to všechno nějaký zmatený.

No dobře, vůbec jsem neuvažoval o héliu, protože nemám ponětí, jak narušit jeho koloběh, a celou práci si vycucal z prstu. V ekonomikách na FELu to fungovalo a ještě občas pochválili, tak proč ne tady. Obkreslili jsme schéma z učebnice, opsali ekonomické důsledky z předchozích dvou úloh a šli odevzdat naši práci.

Paní učitelce jsem lámanou, ja něponimajéť růski ruštinou s omluvně nervózním úsměvem zmateného cizince vysvětlil, že toto je moje vůbec první hodina v Rusku a že se velice omlouvám za úroveň své dnešní práce. Bohužel jsem toho z hodiny kvůli ruským odborným výrazům moc nevstřebal, sešit nemám, protože mě naprosto nenapadlo, že by mohl být potřeba - u nás se do nich nepíše - a to, že je polovina mé práce v češtině, je kvůli tomu, že jsem do poslední chvíle nevěděl, že se ve škole, pardon v institutě, něco kontroluje dříve než ve zkouškovém období. Ještě jeden smutně omluvný pohled. Odpověděla mi, že mám položit svou práci na papírech mezi sešity, že se na to podívá. Prostě co s tebou mám dělat?

Jak jsem psal už na začátku, ať už Економика природопользования nebo Ekonomika v elektroenergetice, úroveň je naprosto stejná. Později jsem ze slovníku vyčetl, že азот znamená dusík, takže si nemyslím, že jsem byl tu hodinu mimo výhradně já.

Co napsat na závěr? V sobotu jsem koupil osm sešitů. Výběr byl složitý, váhal jsem, zda volit obálku s Transformers nebo Medvídkem Pů, ale nakonec jsem se spokojil s nějakým, mně neznámým havranem po deseti rublech. Co víc si přát? Na konci dnešní přednášky jsem si nejdříve myslel, že se s paní učitelkou domlouváme na termínu konzultačních hodin, ale nebylo tomu tak, příští úterý se píše písemka.

Tue, 17 Feb 09 20:25:43 +0100

kb

zosity kupuj napriklad: тетрдь ученничвская, 18 листов (линия), 10 тетрадей в пачке. ОАО «Полтоняно-Заводская бумажная фабрика» ;) dnes som kupoval jeden asi za 2 ruble 50 kopejek

Mon, 23 Feb 09 00:18:17 +0100

tlw

w000t :D tohle je zatim nelepsi post :D moc se bavim nad tou urovni ty zakla.. teda, vysoky skoly a sesity A5 s medvidkem Pu jsou neodolatelny. Keep 'em coming ;]